Habitation

Gatenavn i Aderluch bare i avtale med de overlevende fra konsentrasjonsleiren Sachsenhausen

Ordfører Alexander Laesicke, bystyret i Oranienburg
1.056 Supporters 147 in Oranienburg
Collection finished
  1. Launched 16/06/2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

I diskusjonen om gatenavnene til det nye utviklingsområdet på Aderluch ber vi bystyremedlemmer og byadministrasjonen finne en minnelig avtale med de overlevende fra Sachsenhausen konsentrasjonsleir, representert av den internasjonale Sachsenhausen-komiteen.

Det nye utviklingsområdet ligger på uteområdet "Zeppelin-anlegget" i den tidligere konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Som oranienburgere lever vi i bevisstheten om denne delen av historien til byen vår, som ikke må glemmes. Det nazistiske regimet ønsket å frarøve ofrene for deres eksistens og navnene. Navngivningen av nye gater på stedet for den tidligere konsentrasjonsleiren er en enestående mulighet til å gi noen av disse ofrene navnene, symbolsk for mange andre, og dermed den menneskelige verdigheten som ønsket å bli stjålet fra dem. Vi respekterer innsatsen til byen Oranienburg for å ta kvinner spesielt i betraktning når de navngir gater. Vi er imidlertid overbevist om at begge bekymringene på ingen måte er gjensidig utelukkende. Vi ber derfor byråd og byadministrasjonen finne en gjensidig akseptabel løsning med minnesmerket og den internasjonale Sachsenhausen-komiteen.

Thank you for your support, Prof. Dr. Henning Schluß from Oranienburg