Habitation

Straatnaamgeving in de Aderluch alleen in overleg met de overlevenden van het concentratiekamp Sachsenhausen

Burgemeester Alexander Laesicke, gemeenteraad van Oranienburg
1.056 Supporters 147 in Oranienburg
Collection finished
  1. Launched 16/06/2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

In de discussie over de straatnamen van het nieuwbouwgebied aan de Aderluch vragen we de gemeenteraadsleden en het stadsbestuur om een ​​minnelijke schikking te vinden met de overlevenden van het concentratiekamp Sachsenhausen, vertegenwoordigd door het Internationaal Sachsenhausen Comité.

Het nieuwe ontwikkelingsgebied is gelegen op het buitenterrein "Zeppelin-fabriek" van het voormalige concentratiekamp Sachsenhausen. Als Oranienburgers leven we in het bewustzijn van dit deel van de geschiedenis van onze stad, dat niet mag worden vergeten. Het naziregime wilde de slachtoffers van hun bestaan ​​en hun namen beroven. Het benoemen van nieuwe straten op de plek van het voormalige concentratiekamp is een uitgelezen kans om een ​​aantal van deze slachtoffers hun naam te geven, symbolisch voor vele anderen, en daarmee de menselijke waardigheid die van hen gestolen wilde worden. We respecteren de inspanningen van de stad Oranienburg om bij het benoemen van straten bijzondere aandacht te besteden aan vrouwen. We zijn er echter van overtuigd dat beide zorgen elkaar geenszins uitsluiten. Daarom roepen we de gemeenteraden en het stadsbestuur op om met het monument en de Internationale Sachsenhausen Commissie een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden.

Thank you for your support, Prof. Dr. Henning Schluß from Oranienburg